Fin och bra bok om Anders Petersens fotografi, hans mörkrumsarbete och om den betydelse hans mörkrumslokaler i Gamla stan i Stockholm haft och har.
Anders Petersen intervjuas, men också flera andra - både fotografer som använt lokalerna och assistenter till Anders Petersen.
Väldigt kul att läsa om hur Anders Petersen arbetar praktiskt med framkallning av film och annat. Kamerorna han använder är en Contax T3 och en Ricoh GR 1v.
Han gör alltid kontaktkopior. Sedan har han hjälp med att skanna negativen och att göra digitala bilder. Bilder till utställningar och samlare kopieras analogt i mörkrummet. Han använder sig också av företaget Crimson för "referensbilder".
Boken väcker en massa gamla romantiska idéer om fotografi till liv hos mig. Dels på grund av det analoga arbetssättet och redskapen (Leitz Focomat) och materialen (Tri-X, D-76), men också sättet att leva och den tid då det fanns sådant som bildgruppen Saftra och alla de tidningar och tidskrifter som fanns.
Något har gått förlorat i och med att bilder (och texter) framställs (och ses/läses) digitalt istället för analogt (fysiskt, materiellt, mekaniskt). Det taktila har gått förlorat, fysiska föremål och processer har en annan autenticitet, den inbyggda långsamheten har positiva betydelser.
Jag tyckte mycket om boken.
Vill också läsa:
Dater, Judy & Kelly, Jain (red.), Mörkrum [1], Fyra förläggare, Helsingborg, 1979
Bullock, Wynn & Lewis, Eleanor (red.), Mörkrum 2, Fyra förläggare, Helsingborg, 1981