måndag 10 februari 2020

Lunchlåda med matvete, morötter och halloum

Veckans matlådor innehåller en röra baserad på matvete. Motsvarande röra har jag tidigare gjort på durumvete. Halloum har jag inte testat tidigare. Halloum görs på komjölk och tillverkas av Nablus Mejeri i Malmö.     

4 portioner matvete (Svensk matvete från Frebaco)
Rivna morötter
Halloum (200 g från Nablus Mejeri)
Solroskärnor (Risenta)
Chiafrön (Risenta)
Pinjenötter (Risenta)
Pumpakärnor (Risenta)
Vitlök
Linser (ekologiska linser från Zeta)
Grönsaksbuljong (ICA ekologisk)
Svartpeppar
Rapsolja (ICA ekologisk kallpressad)

Kokade 4 portioner matvete. Tog i en buljongtärning istället för salt. Borde ha kokat minst 6 portioner istället. När man kokar matvete får man, till skillnad från durumvete, hälla av vattnet.

Stekte halloum-osten i rapsolja. Tog i en krossad vitlöksklyfta mot slutet.

Blandade ned matveten i halloum-osten och lät allt steka lite tillsammans.

Rev några morötter.

Rostade pinjenötter i en torr stekpanna.

Blandade ihop allt.

Det blev lite för lite mat, så jag ska ta med falafel också (Findus libanesisk falafel).

Jag gillar produkterna från Frebaco kvarn eftersom de är svenskodlade, extra bra är att de är odlade i Västergötland. Frebaco kvarn ligger i Lidköping. De har korta transportsträckor.

Av ovanstående produkter är följande svenska: matveten, halloum-osten, morötterna och rapsoljan.

Utan halloum hade detta varit en vegetarisk rätt.

Även om jag inte ställer några krav på variation av matlådorna borde jag testa nya recept, till exempel från Portionen under tian.