söndag 21 juni 2020

Ulla Molin: Leva med trädgård

Molin, Ulla: Leva med trädgård (Cikada, 2000), ISBN: 9197343110.

Leva med trädgård har getts ut i tre upplagor: 1986, 1992 och 2000.

I boken berättar Ulla Molin om sina två trädgårdar i Kullabygden - den första i Ingelsträde, den andra på Tallgatan i Höganäs. Den på tallgatan finns bevarad och jag har sett den en gång på en Trädgårdsrunda.

Från trädgården på Tallgatan minns jag särskilt det stora fågelbadet, plommonlunden, hur stora delar av marken är täckt av marktäckande växter, det vackra markteglet och keramiken. Jag delar inte helt den estetiken och inte heller "ideologin", själv vill jag prioritera biologisk mångfald, men rumsskapandet är tankeväckande.

Av boken lär jag mig främst vikten av planering och att det finns många olika alternativ:

"En grundplan där väderstreck och förutsättningar är klargjorda. Var behövs det vindskydd och var grannskydd? Eller går det att gå samman med grannarna om enhetlig gränsplantering? Var vill man sitta? I skuggan, i solen, och hur? Hur vill man röra sig och gå? Hur kommer man till dörrar - ut och in? Vad är värt att ta vara på? Och vad vill man se från sina fönster året om - vinter som sommar?" (s. 55)

Ulla Molins trädgård på Tallgatan är byggnadsminnesförklarad.

Höganäs kommun har skapat tre fickparker för att uppmärksamma Ulla Molin.

Wikipedias artikel om Ulla Molin (innehåller bibliografi).

Fritz, Liselotte: "Ulla Molin - trädgårdsarkitekt" (Kullaliv, 2017)

Isaksson, Caroline: Ulla Molin-Östbergs trädgård i Lund (2009).