söndag 15 november 2020

Gröngödsling, kompost och löv

Inspirerad av GardenR:s många tips på hur man kan använda löv i trädgården har jag samlat löv i parken och täckt rabatter och kryddträdgård. Tyvärr blåste, som väntat, en hel del av löven bort. Under vår rhododendron och busken vid gamla garaget har jag lagt ut eklöv som jag samlat vid Julivallen. Jag täckte också den kompost vi gjorde 2020-06-06 med löv. Målsättningen är att inte ha någon bar jord under hösten och vintern, men tyvärr fungerade alltså inte detta riktigt eftersom en hel del löv blåste bort. Men tidigare i höstas täckte vi alla rabatter och kryddträdgården med barkmylla efter att vi rensat ogräs.

I trädgårdslanden växer en gröngödslingsblandning med honungsört, blodklöver och jordklöver som täcker jorden ganska bra trots att sådden inte blev riktigt bra. Gröngödslingen ska myllas ned till våren. Den har producerat en hel del grönmassa så kanske en del läggs i komposten också eller används till täckodling i rabatterna.

Idag har jag gjort i ordning ytterligare en kompost. Jag la kvistar från syrenen i botten, därefter ett lager med löv från parken, ovanpå detta kompostjord från den gamla komposten som fanns när vi köpte huset och högst upp ett lager med löv. Efteråt vattnade jag lite med vatten från dammen.

Jag la inte några stenar under för att skapa en luftspalt som jag egentligen tänkt göra.

Eventuellt ska jag täcka komposterna med presenning eller markduk för att skydda dem mot urlakning av näring under vintern.

I våra komposter har inte alls värme utvecklats så som det ska enligt ett avsnitt av Botaniska trädgårdspodden, men jag tycker ändå det ser ut som att förmultningen går bra och det finns också en hel del maskar i komposten.

Jag tänker mig att använda kompostjorden från den gamla komposten i trädgårdslanden till våren. Sedan tar vi nog bort den komposten. Av de komposter vi själva gjort räknar jag med att använda materialet från den första våren 2021. Om så krävs får en tredje kompost plats.

Bilder på våra komposter: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Bilder på löv i rabatter och kryddträdgård: 1, 2, 3, 4.

Bilder på gröngödsling i trädgårdslanden: 1, 2, 3, 4.

Trädgårdshacks med GardenR: Pallkrage ”Leaf mold”, Ek och boklövstäcke, Lövtorv & vindskydd, Lövhögshotell.

Botaniska trädgårdspodden: Avsnitt 9: Jord är inget man skojar om, Avsnitt: 46 Förmultning.

UR: Äta löv och bajsa jord: 1. Vad är jord?, 2. Vem gör jord?, 3. Hur blir det jord?