fredag 24 februari 2023

Hilding Mickelsson: Fotografi, Hilding Mickelsson

Mickelsson, Hilding & Östlind, Niclas, Fotografi, Hilding Mickelsson, Hälsinglands museum i samarbete med Arena, Hudiksvall, 2010

Förordet av Niclas Östlind sätter, med hjälp av Rune Hassner, in fotografen Hilding Mickelsson i ett sammanhang: det amerikanska FSA-projektet (Farm Security Administration) och Sune Jonssons fotografiska gärning. Bilden "Petra vid kärlstället, Keinovuopio, augusti 1961, 2" jämförs med "tjugotalets radikala fotografi i den unga Sovjetstaten." 


"Inflytande är särskilt märkbart hos den grupp fotografer som i mitten av sjuttiotalet verkade inom det som kallas new topographic. Det man uppskattade hos Walker Evans var hans - som det beskrevs - objektiva och återhållna bildspråk. Motiven är ofta centrerade och fotograferade rakt framifrån och han tycks inte göra någon skillnad om det är människor, byggnader eller miljöer - allt är betraktat med en på samma gång 'neutral' och begärande blick. Evans använde en kamera med stort negativformat och såväl tonomfånget som detaljskärpan är iögonenfallande. Det i positiv mening konstlösa uttrycket i hans arbeten svarade mot vad som tolkades som specifikt fotografiskt, och i högre grad än innehållet var det dessa egenskaper som möjliggjorde rörelsen från arkivets dokumentsamling till gallerirummets estetiskt orienterade sammanhang."