tisdag 25 juni 2024

Stig Larsson: Högt och lågt

Larsson, Stig, Högt och lågt, Albert Bonniers förlag, [Stockholm], 2024

Skriver bland annat om Jan Myrdal och om Jan Guillous angrepp på Jan Myrdal i Den som dödade helvetets änglar (s. 49).

"Istället ska man se det här som ett uttryck för att varken jag eller Jan Myrdal upplever Strindberg som någon som är död, alltså enligt skolboksversionen 'någon som inte längre finns'." (s. 42)

"Om man verkligen försöker begripa vad jag menar med brevet till honom [Jan Myrdal, min anmärkning] 2005, kommer man säkert fram till att jag hoppas övertyga honom om att han inte kan klassificeras som politisk skriftställare - och ingenting mer än det. Om det låter lite nedlåtande, så är det inte min avsikt. Det är svårt att se på Myrdal som en benhårt rationell tänkare som det med hans politiska profil nästan är en plikt att förbli, i synnerhet i skärpta politiska lägen. I en handfull av böckerna, inte minst tydligt i hans sista bok, Ett andra anstånd, är det som att jag får känslan att han inte är helt klar över vad han är ute efter. (s. 44f.)

Se även: Lindström, Lasse (red.), Ett omisskännligt tonfall av lust: Jan Myrdal 80 år, [s.n.], [Sverige], 2007