söndag 24 maj 2020

Plantering av syrenbuddlejor med mera

Idag har vi köpt tre syrenbuddlejor på Ödåkra uteplantor. Vi har planterat dem till höger om stubben vid Lustgården. Framför syrenbuddlejorna står det lavendel. Bakom dem ett plank. Det är en vindskyddad och solig plats som fjärilar bör uppskatta. Vi myllade ner en del kogödsel i rabatten och hällde även en del kogödsel i planteringshålet. Kogödslen kommer från Hasselfors Garden och är köpt på Granngården. Vi ska nog placera vårt insekthotell vid denna plantering.

Syrenbuddleja
Buddleja davidii
"Groovy Grape"
Blomningstid: juli-augusti/september
Färg: blåviolett

I rabatten mellan syrenerna har vi planterat nedanstående växter. De är alla inköpta på Farhults Blomstergård. Vi myllade ner en säck med kogödsel (40 liter) i rabatten innan vi planterade.

Blodalunrot
Heuchera sanguinea
"Smedsberget"
Grönt kulturarv
Blomningstid: juni-september
Färg: mörkrosa

Fingerborgsblomma
Digitalis purpurea
"Alba"
Blomningstid: juli-augusti
Färg: vit

Fingerborgsblomma
Digitalis purpurea
Blomningstid: juli-augusti
Färg: flerfärgad

Jätteprästkrage
Leucanthemum x superbum
"Bröllopsgåvan"
Grönt kulturarv
Blomningstid: juni-augusti
Färg: vit

Kinesisk kärleksört
Hylotelephium spectabile
"Granlunda"
Grönt kulturarv
Blomningstid: september-oktober
Färg: ljusrosa

Lavendel
Blomningstid: juli-augusti
Färg: blå

Rudbeckia, röd
Echinacea purpurea
"Magnus"
Blomningstid: juli-september
Färg: röd

Rudbeckia, vit
Echinacea purpurea
"Alba"
Blomningstid: juli-september
Färg: vit

Såpnejlika
Saponaria officinalis
"Kvinnsgröta"
Grönt kulturarv
Blomningstid: juli-september
Färg: ljus-mörkrosa

Längs bak i denna rabatt ska vi låta luktärter och stockrosor växa mot planket. Vi har också funderat på att plantera en kaprifol mot det planket. Några av de blommor vi hade tänkt plantera i denna rabatt kunde vi nu inte få tag i: allium, bolltistel och stor blåklocka.

Blomningstider i vår trädgård.

I den vildvuxna "ängen" bredvid Lustgården har jag tidigare byggt ett litet stenröse och lagt ut lite död ved som jag borrat hål i. Jag hoppas bin vill bygga bon i hålen och att andra insekter trivs i den döda veden. Under stenröset har jag gjort ett humlebo av en blomkruka som jag fyllt med lite hö och strö. Idag grävde jag ned en blomkruka som jag fyllt med sten i botten (som dränering) och sedan sand. Ovanpå blomkrukan har jag lagt en stenplatta som skydd för regn. Jag hoppas att bin vill bygga bon i sanden. Men kanske det är en för liten sandbädd och kanske det inte är bra att ha ett "tak" över.

Även idag har vi sett nötväckan i trädgården. Denna gång på komposten. Vid komposten har vi förresten ett humlebo i marken.

I torsdags plockade jag brännässlor som jag lagt i två hinkar med vatten med lock på eftersom brännässlevatten ska lukta väldigt illa. Detta ska få stå i någon eller några veckor, sedan ska jag blanda det med tio delar vatten och använda som gödsel i rabatterna.