tisdag 3 januari 2012

Inväntar kongressdebatten

I morse skrev jag detta om delat partiledarskap: "Men jag är nu försiktigt positiv. Om jag hade varit kongressombud hade jag antagligen röstat för."

Efter att ha läst Jonas Wikströms kloka inlägg i frågan ändrar jag mig igen. Jag hoppas det blir möjligt att följa kongressdebatten via TV eller internet. Om inget nytt framkommer under debatten skulle jag, om jag vore kongressombud, låta försiktighetsprincipen råda och antingen rösta emot delat partiledarskap eller lägga ner min röst i frågan.

Det finns goda argument både för och emot delat partiledarskap. Frågan är heller inte kongressens viktigaste. Jag hoppas på ett peppat Vänsterparti efter kongressen som med gott mod och stor entusiasm tar sig an vårt nödvändiga utvecklingsarbete. Ta fasta på Framtidskommissionens råd!

Om det blir delat partiledarskap hoppas jag vi ändrar stadgarna så att vi kan välja om vi vill ha delat partiledarskap eller ej.